Het zat er aan te komen. Ooit moest ik toch eens mijn mening over de evolutie van AI neerpennen.
Als ik het over A.I. heb, dan bedoel ik niet de Artificiële Intelligentie die in Lightroom, Photoshop of enig andere software zit. Je kent die wel; onderwerp selecteren, achtergrond selecteren, enz. Het zal je verbazen maar het zijn hulpmiddelen die ik eerlijk gezegd zeer zelden tot nooit gebruik. Ik ben nog van het Dodge & Burn-principe. Je leest later in dit artikel waarom.
Als ik het hier over A.I. heb, dan heb ik het over de A.I. die de job van fotograaf overbodig aan het maken is; software als MidJourney en Dall-E.
Ben ik Anti-A.I.? Zeker niet, meestal is iemand uit onwetendheid anti en dat heeft mij nu net overtuigd om het uit te zoeken en met bovenstaande modellen te experimenteren.
Waarom wil ik als fotograaf nepfoto's maken?
In een ver verleden ben ik als Informaticus afgestudeerd en ben altijd geïnteresseerd geweest in de laatste technologie, vooral als er beeld bij komt kijken.
Tijdens één van de vele reclame's op sociale media, zag ik een foto van E.T. passeren die ik wel aan mijn muur zou willen zien. Ja, stiekem ben ik wel een fan van dit lieftallig buitenaards wezentje. Jammer genoeg kreeg ik geen reactie op mijn vele e-mails en dan dacht ik dat ik die misschien ook met A.I. kon maken. Via Dall-E versie 3, die je gratis via de Bing Image Creator kunt gebruiken, tikte ik: "Fine Art Black and White studio portrait of E.T." en als snel kreeg ik een verbazingwekkend resultaat.
Je begrijpt dat ik enorm onder de indruk was en nog steeds ben! Wat een mooi resultaat en zelf zou ik het nooit zo kunnen fotograferen. Vooral ook omdat E.T. al sinds 1982 terug naar zijn thuisplaneet is.
Bovenstaande beelden werden dus gegenereerd door Dall-E van OpenAI, dezelfde firma achter het gekende ChatGPT, die ik al enkele maanden uitvoerig gebruik. Blijkbaar zou MidJourney een pak professioneler zijn voor fotografie....euhm...om beelden te genereren.
Er was nog een (artistiek) beeld dat ik aan mijn muur wou, maar nergens op internet vond. Dus ik besloot om deze ook even te laten genereren.
Gemaakt met MidJourney Prompt: an artistic portrait of a happy bordercollie on a yellow background, splatter paint art style | Gemaakt met Dall-E v3 Hier wou ik een combinatie van mijn 2 honden: een zwart-wit bordercollie (bruine ogen) en een red merle bordercolli (blauwe ogen) |
Deze laatste twee zijn natuurlijk niet foto-realistisch en dat was ook de bedoeling niet. Maar ik denk dat je al wat de kracht van A.I. begint te zien.
We gaan nog een stapje verder...
ZAL A.I. DE FOTOGRAAF VERVANGEN?
Ja, tenzij er een reglementering komt. Zo ben ik al een deel van mijn inkomsten verloren door deze nieuwe technologie . Haat ik daardoor deze nieuwe evolutie? Zeker niet, automatisering heeft in het verleden zoveel jobs overbodig gemaakt, dat de artistieke sector er ooit ook eens aan moest geloven. Belangrijk is om mee te zijn, het te begrijpen en je flexibel op te stellen.
Een deel van mijn inkomsten die ik verloren ben, is van stockfotografie. Een 15-tal jaar terug heb ik veel foto's, waar ik nu niet trots op ben, op Shutterstock geplaatst om te verkopen. Dit heeft indertijd voor redelijk wat inkomsten gezorgd (zie mijn webinar: gedreven door passie) en ook al ben ik er sinds 2006 niet meer mee bezig, krijg ik jaarlijks nog een cheque.
Als je nu naar Shutterstock surft, zul je zien dat je, als klant, twee mogelijkheden krijgt. Ofwel zoek je tussen de bestaande foto's naar een foto die enigszins binnen jouw campagne past óf je tikt de zoektermen in het A.I. gedeelte in en de foto wordt voor jou gegenereerd: vrij van portretrecht en alle andere administratieve beslommeringen. A.I. genereert namelijk onbestaande personages.
Laten we even de proef op de som nemen en de resultaten van de bestaande foto's op Shutterstock vergelijken met A.I.
We zoeken op shutterstock naar beelden die ik misschien zelf in een reclamecampagne kan gebruiken: "a woman behind the computer following an online course photography". Jammer genoeg waren er 0 resultaten. We vereenvoudigen de zoekopdracht naar deze: "a woman behind the computer" (klik hier om de resultaten op Shutterstock zelf te zien)
In MidJourney: a woman behind the computer
Momenteel zou ik toch nog eerder een resultaat van Shutterstock aankopen. Nergens op de foto zie ik een referentie naar fotografie. Niet op Shutterstock, niet op Midjourney. Laten we de prompt (opdracht) voor Midjourney even aanpassen.
Prompt: a woman behind the computer studying an online course photography, with a professional camera next to the computer and two landschape photography prints hanging on the wall behind her
Niet helemaal wat ik gevraagd heb, maar ik zou nu wel eerder deze voor de campagne gebruiken dan een resultaat van Shutterstock.
A.I. ALS NATUURFOTOGRAAF
Laten we de computer eens de natuur in trekken en een foto genereren van een roodborst. Standaard komen er vierkante resultaten uit het systeem, tenzij je dit anders instelt. Ik heb het echter eenvoudig gehouden met mijn opdrachtprompt en ingegeven: "robin on a branch" (nl: roodborst op een tak)
Dall-E : mooi maar of het fotorealistisch is, kan men zich vragen stellen | Midjourney: zeer realistisch |
We gaan even verder in MidJourney en zorgen voor een meer gedetailleerde promt/opdracht: "a robin on a branch, shot with a 600mm on F/4, nice bokeh and green background. Small warm backlight and a little rimlight on the bird"
Pijnlijk, niet?
HOE MOET HET NU VERDER?
Ik denk dat ik voor iedereen spreek als ik zeg dat we ons met fotografie amuseren en liever in het veld een roodborst fotograferen dan een virtuele te genereren. Voor professionele fotografen ligt dit natuurlijk anders, zij moeten ervan leven. Daarom ook wil ik alles op de voet volgen en zien waar ik me kan onderscheiden, zodat mijn beelden tot niet teveel op A.I. gaan lijken.
PERFECTIE IS DE DOODDOENER
A.I. wil het zo perfect mogelijk doen en daar kunnen we, als beeldmaker, nog een verschil maken. Perfectie is een beetje de trend geweest van het digitaal tijdperk, alhoewel ik daar de laatste 2 jaar wel een verschuiving zie. Veel beeldmakers (fotografen en filmmakers) proberen weg te gaan van die perfectie en willen terug hun ziel in de foto leggen.
Een foto gegenereerd door A.I. | Een eigen foto, genomen in Cabarceno |
Laat die perfectie nu ook de reden zijn waarom ik nooit de A.I. in Lightroom gebruik. Dat "Onderwerp/achtergrond selecteren" is me te perfect en ik heb liever dat je kunt zien dat ik "geschilderd" heb. Ook een sensorvlek kan ik op sommige beelden appreciëren. En zo heeft iedereen wel zijn eigen smaak en voorkeur, gelukkig maar!
CONCLUSIE
Ze zijn er nog (net) niet met hun A.I. maar het is wel angstaanjagend. Weet dat elke 2 weken het systeem beter wordt en we nog maar een dik jaar met dergelijke modellen bezig zijn. Het zal er dus enkel maar beter en beter op worden en over een jaar wordt het een volledig ander verhaal. Kijk maar hoe bijvoorbeeld Lightroom geëvolueerd is ten opzichte van LR 3. Als fotograaf ben ik ervan overtuigd dat we nog steeds het verschil kunnen maken. We zijn storytellers en elk van ons heeft een eigen uniek leven geleid en unieke ervaringen opgedaan. Dit zorgt ervoor dat elk ons wel een eigen visie heeft op een onderwerp. Laat nou net die visie, dat verhaal, uniek zijn.
Om af te sluiten een beeldje van Toscane...ik ben er zelf nog nooit geweest ;-)
Ik herhaal graag dat ik zelfs nog maar pas 24u met deze technologie bezig ben en er heel veel is wat ik nog niet aangeraakt heb.
Andrea Otte is heel bedreven in deze materie en ook hoe je MidJourney in combinatie met jouw eigen fotografie kunt gebruiken. Dit komt ze, tijdens haar presentatie op het Fotokot Festival uitgebreid uit de doeken doen.
Wat vind je zelf van deze evolutie? Zal jij het gebruiken om beelden te maken?
Ai is een prachtig instrument als kunstvorm, maar een gevaar voor meer fake news in de journalistiek.
In de schilderkunst en beeldhouwkunst kan je fictie verwerken, in fotografie minder aangezien je vastlegt wat er zich voor jou lens afspeelt. Met Ai heb je meer creative inbreng en pure fictie.
Aangezien ik zelf voornamelijk reportages en portretten doe is het voor mij minder een bedreiging. Ik ervaar wel een enorme hulp bij het afwerken van de beelden zowel qua selecties als de AI gen fill van photoshop.
Prachtig artikel Jeffrey.
Ja die evolutie is er nu eenmaal.
Ik gebruik dit ook reeds en maak alleen nog maar beelden voor mijn kleindochter van 11 om in klas te gebruiken.
Organiseer nog maar leuke workshops: ik blijf je volgen.